Home » Aktualności » Wycieczka klas czwartych i szóstej

Wycieczka klas czwartych i szóstej

       Zielona szkoła to jedna z form edukacji łącząca wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin w tym również z ekologii. Spełnia ona określone cele dydaktyczno – wychowawcze i integracyjne. Uczenie się przez przeżywanie przynosi większe efekty niż nauka w szkolnej ławce. Wspólny wyjazd nauczyciela z dziećmi ułatwia poznanie się i stwarza różne sytuacje edukacyjne.

       Na prośbę rodziców z klasy integracyjnej i kontynuując  rozpoczęte już Zielone Szkoły uczniowie  klas IV„a” i IV„b” oraz klasa VI„a” wraz z opiekunami (p. J.Kotułą, K.Kasperekiem, A.Chodarą, J.Puzoniem oraz M.Skrzyńskim) z miłości do polskich gór, w dniach 23-25 maja 2016r. odwiedzili nasze polskie Tatry, a dokładnie Zakopane.

       Podczas trzydniowego pobytu uczniowie większość czasu spędzali przede wszystkim na szlakach turystycznych chodząc po górach i podziwiając ich piękno.

       Pierwszego dnia  w Nowym Targu wszyscy uczestnicy brali udział w zajęciach z w-fu  i gimnastyki na ściankach wspinaczkowych. Była to tzw.„sucha zaprawa” przed wyjściem w góry i wielka frajda nie tylko dla uczniów. Kolejnym wyzwaniem był wjazd kolejką krzesełkową na Gubałówkę. Z góry podziwialiśmy Szymoszkową Polanę, gdzie rozpościerały się wspaniałe widoki na Giewont.

      Uczniowie mieli również lekcje religii i muzyki, gdzie uczyli się piosenek i przyśpiewek góralskich w czasie przejazdu autokarem jak np. „Hej górol, ja se górol”, „Jak dobrze nam zdobywać góry”, „Góralu czy Ci nie żal” itd. itp.

       Kolejne dni to wędrówki po szlakach górskich pod okiem wieloletniego przewodnika górskiego p.Józefa Gąsiennicy-Giewonta, który udzielał nam wielu wskazówek oraz ciekawych i wyczerpujących naszą wiedzę informacji. Szlak rozpoczęliśmy od Kuźnic, wstępując po drodze do Muzeum Tatrzańskiego Parku Narodowego. Oglądaliśmy tam kolekcję zwierząt wystepującychw TPN przygotowaną przez Antoniego Kocyana.

      Do późnego popołudnia szliśmy zboczem Kasprowego Wierchu pokonując tzw. „czarny szlak”- strome i wąskie ścieżki górskie niekiedy nad wielkimi przepaściami. Idąc szlakiem poznawaliśmy roślinność górską, z której wyrabiane są lekarstwa ( jak np. goryczka krótkołodygowa ), a także znalazł się nasz pospolity mniszek lekarski oraz przewaga drzew bukowych lekcja przyrody. Kolejną ścieżką Nad Reglami doszliśmy do Kalatówek, cały czas mijając liczne bacówki i owcze zagrody. Po krótkim odpoczynku wracaliśmy ścieżką Pod Reglami do Doliny Białego. Pod koniec wyprawy pożegnał nas grzmot i mały deszcz, ale zdążyliśmy nabrać rześkiej i zimnej wody pitnej z wodospadu Siklawa. Po wyczerpującym dniu i obiadokolacji, (gdzie jedliśmy min.rzepę z grulami) dzięki naszemu Panu przewodnkowi, mieliśmy okazję być w Izbie Regionalnej w miejscowości Murzasichle, gdzie rodowity góral zapoznał nas z kulturą, historią i tradycją góralską oraz licznymi przyśpiewkami i instrumentami muzycznymi występującymi w górach – lekcja historii i godzina – wychowawcza. Po powrocie do miejsca zakwaterowania, odbyły się zajęcia w grupach – lekcja z języka polskiego. Uczniowie dobierajc się samodzielnie w grupy, mieli sporzadzić notatkę z wizyty w Ibie Regionalnej lub na dowolny temat z wycieczki.

      Trzeci dzień to łagodna już wyprawa Doliną Filipka do Sanktuarium M.B.Jaworzyńskiej Królowej Tatr na Wiktorówkach oraz przejście na Rusinową Polanę, gdzie odbyła się lekcja plastyki. Było to rysowanie kredkami lub szkicowanie ołówkiem krajobrazu gór w plenerze. W tym miejscu mogliśmy również zajrzeć do górskiego szałasu, gdzie kosztowaliśmy pysznych, prosto z pieca cieplutkich oscypków.

      Na koniec wycieczki pozostało nam już tylko przejście przez tradycyjne Krupówki i zakupy na targu pod Gubałówką – lekcja matematyki oraz pełen wrażeń powrót do domów z muzyka i śpiewami w autokarze, gdzie hitem została piosenka góralska „Góralu czy ci nie żal”- lekcja muzyki i śpiewu.

       Głównym celem wyjazdu był czynny wypoczynek uczniów, poprawa sprawności fizycznej  stanu kondycji zdrowotnej, kształtowanie świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego i aktywnej postawy wobec jego ochrony, kształtowanie praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w codziennym działaniu, poznanie, pokochanie i poszanowanie środowiska i krajobrazu Polski,  rozwój zainteresowań, integracja między przedmiotowa oraz upowszechnienie aktywnych form wypoczynku.

       Celów było dużo, ale nie sposób tego wszystkiego zobaczyć, poznać i zrealizować, ponieważ (jak poinformował nas nasz pan przewodnik) matematycy obliczyli, że aby zwiedzić całe Tatry trzeba przez 51 lat przyjeżdżać w Tatry tylko na 2 tygodnie J.

DSC_0076

DSC_0122


Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *