„Łącząc dzieci niepełnosprawne ze zdrowymi, osiągamy wielki sukces na przyszłość -tworzymy tolerancyjne społeczeństwo.”
(Jan Paweł II)
„Inny” nie znaczy gorszy
Międzynarodowy Dzień Tolerancji obchodzony co roku 16 listopada oraz Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych dnia 5 grudnia, powinien być dla wszystkich okazją do refleksji nad naszymi postawami wobec „innych”. Szczególnie ważne wydają się wszystkie działania podejmowane przez młodzież szkolną i kierowane do młodzieży. Wiele krajów w coraz większym stopniu charakteryzuje się różnorodnością kulturową, rasową i etniczną. Jest to sytuacja, która sprzyjać może zjawiskom związanym z nietolerancją. Wpływanie na kształtowanie właściwych postaw, sprzyjających harmonijnemu rozwojowi społeczeństwa, jest zadaniem, które powinni stawiać przed sobą rodzice, władze, wszystkie szkoły i media.
Przypominając sobie po krótce pojęcie tolerancja, mamy na myśli wyrozumiałość wobec czyichś przekonań i poglądów oraz wobec czyjegoś postępowania. Człowiek tolerancyjny nie wyśmiewa się z kogoś, kto słucha innej muzyki. Człowiek tolerancyjny szanuje cudze poglądy. Musimy jednak pamiętać, że bycie tolerancyjnym wcale nie znaczy, że mamy się zgadzać na złe zachowanie innych i wobec innych.
Mając na celu kształtowanie u uczniów postawy poszanowania i otwartości na wszelką odmienność, poprzez łamanie stereotypów i akceptację innych ludzi, nasza szkoła cały czas i w różny sposób podejmuje wszelkie działania zmierzające do poszanowania niepełnosprawności i postawy tolerancji.
Na początku grudnia po przeprowadzeniu pogadanek w klasach, p. pedagog Ewa Mróz oraz nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej p. Agnieszka Chodara wraz z klasami czwartymi przygotowały apel: „Inny” nie znaczy gorszy. Oprócz kształtowania pozytywnych postaw u uczniów, istotnym celem przygotowania apelu, była także integracja obydwóch klas oraz współpraca uczniów ze sobą.
Podczas apelu czwartoklasiści przedstawili krótką scenkę o niepełnosprawnym chłopcu, który nie mógł bawić się jak inne dzieci, a te nie rozumiejąc jego sytuacji, wyśmiewały się z niego i uważały za samoluba i innego niż oni. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło.
Po części artystycznej, aktorzy przypomnieli wszystkim bardzo cenne uwagi:
„Żyjąc w zgodzie z sobą, potrafię też z tobą”; „Toleruję to znaczy nie oceniam Ciebie, choć inaczej wyglądasz niż ja”; „Nie odrzucam Cię, chociaż wierzysz w inne wartości niż ja”.
Podsumowując musimy pamiętać, że żyjemy w świecie, w którym na brak tolerancji chorujemy często my sami. Nie wszyscy, ale często śmiejemy się, gdy ktoś źle czyta, dokuczamy komuś, kto słabo biega, czy źle gra w piłkę…itd. Brak nam wyrozumiałości dla słabych, powolnych i cichych. Aby nie zapomnieć o tych wszystkich ważnych sprawach, pamiętajmy rady naszych uczniów, kolegów i koleżanek:
„Jest recepta, przyjacielu, aby mieć kolegów wielu:
wyjrzyj prosto lub z ukosa poza czubek swego nosa!”.
„Adzie, która siedzi z boku, pożycz czasem kartkę z bloku,
a z zapominalskim Frankiem podziel swoim się śniadankiem”.
„GDY O INNYCH MYŚLISZ CZASEM, TO PRAWDZIWYM JESTEŚ ASEM!!!”
A.Chodara