Szkoła to miejsce gdzie dzieci i młodzież spotykają się z takimi zjawiskami jak przemoc, agresja, rywalizacja, manipulacja, współpraca.
Mediacja w szkole jest nową metodą rozwiązywania konfliktów, która cieszy się coraz większą popularnością z uwagi na efekty końcowe tej procedury.
W ostatni dzień przed feriami, czyli 8 lutego br. troje uczniów z naszej szkoły (wytypowanych wcześniej przez swoich wychowawców i klasę na mediatorów rówieśniczych swojej klasy): Marek Wcisło z VIa, Kinga Adamczyk z VIb oraz Kamila Chwiej z VIIb, pod opieką p.A.Chodary, uczestniczyło w spotkaniu warsztatowo – szkoleniowym uczestników programu Prezesa Sądu Okręgowego w Lublinie we współpracy z Lubelskim Kuratorem Oświaty pt. „Mediacja rówieśnicza w szkole metodą przeciwdziałania agresji
i niedostosowaniu społecznemu młodzieży”. Jest to realizacja ministerialnego Programu Edukacji Prawnej w szkołach.
W spotkaniu gościnnie brali udział m.in. Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak, Lubelski Kurator Oświaty Teresa Misiuk, Przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Prezes Sądu Okręgowego w Lublinie, koordynator ds. mediacji w okręgu Sądu Okręgowego w Lublinie oraz uczniowie i nauczyciele szkół województwa lubelskiego i inni mediatorzy.
Uczniowie dowiedzieli się, że mediacja to próba doprowadzenia do ugodowego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania konfliktu na drodze dobrowolnych negocjacji prowadzonych przy udziale trzeciej osoby, neutralnej wobec stron i ich konfliktu, czyli mediatora, który wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia i pomaga – nie narzucając jednak żadnego rozwiązania – w wypracowaniu kompromisu.
Dowiedzieliśmy się również, że mediacja, to forma sprawiedliwości naprawczej, która koncentruje się na naprawieniu i odbudowaniu relacji między stronami. Ma ona służyć naprawie tego wszystkiego, co da się naprawić w najbardziej korzystnym stopniu dla obu stron. Mediacja przynosi także trwałe korzyści i daje ogromną satysfakcję zarówno uczestnikom konfliktu jak i mediatorom prowadzącym sprawy.
Myślę, że po spotkaniu szkoleniowo – warsztatowym u w/w uczniów naszej szkoły, wzrosła świadomości prawna na temat zmniejszenie przejawów łamania prawa szkolnego, zdobyli oni cenne informacje z zakresu sprawiedliwości naprawczej i mediacji oraz podstawową wiedzę o organach ochrony prawnej w kraju.
W nagrodę za poświęcony czas i cierpliwość podczas słuchania kolejnych teorii, przy sprzyjającej prawie wiosennej już pogodzie, wstąpiliśmy na pyszne lody i shakery do pobliskiego MC Donalda, bo przecież żadna wycieczka nie może obejść się bez wizyty w tymże miejscu
A.Chodara