Akcja ‚‚Lekki tornister’’
Według zaleceń Głównego Inspektoraty Sanitarnego waga szkolnego plecaka nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała dziecka. Tymczasem tornistry bywają o wiele cięższe, przewyższając wspomniane wytyczne nawet czterokrotnie.
Założeniem akcji było uświadomienie rodzicom i uczniom jakie skutki niesie za sobą nadmierne obciążanie kręgosłupa zbyt ciężkim plecakiem oraz zmniejszenie wagi tornistrów oraz ich zawartości. W tym celu zostało przeprowadzone ważenie plecaków dzieci, wychowawcy przeprowadzili z dziećmi pogadankę na temat zawartości plecaków, a także przekazali uczniom i rodzicom ulotki ,,ABC lekkiego plecaka”.
Co dzieci noszą zbędnego?
- niepotrzebne książki i ćwiczenia
- po kilka piórników
- zabawki
Akcja pokazała, że w dalszym ciągu należy zwrócić uwagę dzieci oraz rodziców, aby zabierały do szkoły właściwe podręczniki, korzystały z możliwości pozostawienia rzeczy w szafkach szkolnych. Należy także pamiętać o doborze właściwego tornistra dla dziecka biorąc pod uwagę jego ciężar własny.
Eko-projekty
Jak co roku uczniowie naszej szkoły brali udział w konkursie Eko-projekty. W bieżącym roku szkolnych zadanie polegało na wykonaniu zabawek z produktów przeznaczonych do recyklingu. Opiekunem konkursu była jak co roku Pani Agnieszka Klisz. Najlepsze prace były zaprezentowane na wystawie w budynku szkoły podczas uroczystych obchodów Święta Ziemi w naszej szkole. Najlepsze prace zostały nagrodzone.
Magdalena Bartosik
Poczuj chemię do fizyki
Wyjątkowy pokaz dla uczniów miał rozbudzić ich zainteresowania, zaciekawić zjawiskami chemicznymi i zmusić do zadawania pytań. Spełnił nasze oczekiwania w pełni, ponieważ był ciekawy, wciągający i niejednemu poprzestawiał w głowie:)
Monitoring powietrza skalą świerkową
Jakość powietrza jest uwarunkowana zawartością zanieczyszczeń, substancji (gazowych lub stałych), które występują w powietrzu w ilościach większych niż nakazują normy zawarte w przepisach. Najczęściej występujące zanieczyszczenia powietrza w Polsce to: związki siarki i azotu, dwutlenek węgla oraz drobne pyły.
W prosty sposób możemy także sprawdzić czym oddychamy sięgającą po bardzo proste rozwiązanie. Wystarczy wystawić na zewnątrz odkurzacz, przyłożyć do rury wacik i pozostawić tak na około pięć minut. Efekty naszego eksperymentu mogą być zatrważające – płatek przybiera czarny kolor. Widoczne na waciku zanieczyszczenia dają do myślenia, tym bardziej, że minuta pracy odkurzacza to mniej więcej piętnaście minut oddychania. Oczywiście takie badanie jakości powietrza nie da nam konkretnych wyników. Ponadto, trzeba zwrócić uwagę, że jeżeli w mieście występuje smog, to po otworzeniu okna do pomieszczenia przedostają się szkodliwe pyły i oddychamy właściwie tym samym powietrzem co na zewnątrz.
Uczniowie klas czwartych badają zanieczyszczenie środowiska skalą świerkową:
Monitoring powietrza skalą porostową
Okolice naszej szkoły to 1-4 stopień zanieczyszczenia środowiska. Stężenie SO,SO2,NO,NO2 jest wysokie i waha się w granicach170 µg -70µg SO2/m3 powietrza. IIość porostów jest mała a skład gatunkowy ubogi.
Klasy czwarte monitorują skażenie powietrza skalą porostową.
Gazetki ścienne oraz gazetka szkolna „Nasza szkoła” o tematyce zdrowotnej i ekologicznej