Home » Działania na rzecz ochrony i kształtowania środowiska naturalnego

Działania na rzecz ochrony i kształtowania środowiska naturalnego

Klasy młodsze aktywnie włączają się w realizację działań na rzecz ochrony środowiska. Uczniowie klasy III a i III b tym razem wokalnie prezentują i udowadniają, że temat ekologii nie jest im obcy i rozumieją potrzebę dbania o środowisko naturalne, o naszą planetę Ziemię, o nasz „zielony dom”.

 

Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci

Akcja została przeprowadzona wśród społeczności lokalnej. Aby dotarła do jak najszerszego grona ludzi poprosiliśmy o pomoc w jej rozpowszechnieniu Urząd Gminy ( sms do mieszkańców),  oraz księdza który ogłosił informację o zbiórce na niedzielnej mszy św. Zebraliśmy 6319 kg, co przyniosło dochód 948 zł. Pieniądze  zostały przeznaczone na zakup dodatkowych materiałów ćwiczeniowych z języka polskiego dla klas VIII.

.

Akcja „Każda klasa ratuje jedną sosnę”

Propagujemy zdrowy tryb życia, dbamy o środowisko naturalne, nie jest nam obojętny świat, w którym żyjemy. Aby ratować piękne drzewa i zmniejszyć ich wycinkę, uczniowie razem z rodzicami, pracownicy szkoły zbierają makulaturę. W tegorocznej akcji udało się zebrać 1540 kg makulatury to znaczy, że uratowaliśmy 26 drzew.

.

#sadziMY z Parą Prezydencką

1 października 2021 r. oficjalnie rozpoczęła się III edycja ogólnopolskiej akcji #sadziMY z Prezydentem. Nasza szkoła przyłączając się do tej fantastycznej akcji  również „zapuściła korzenie –  ukłon w stronę natury”.   Cieszy nas że 9 nowych drzewek, dwie sosny, dwa modrzewie i 5 świerków, które otrzymaliśmy z Nadleśnictwa Kraśnik jeszcze bardziej zazieleni tereny przyszkolne. Młode drzewa posadzili uczniowie kl. 8c wraz z nauczycielem geografii. Zasadzenie tych drzewek to dopiero początek – czeka nas jeszcze sporo pracy i wysiłku, żeby z małych sadzonek wyrosły przepiękne drzewa. Będziemy musieli je podlewać i doglądać. Całe przedsięwzięcie realizowane jest dla obecnych i przyszłych uczniów, i oczywiście co najważniejsze dla przyrody. Jeśli o niej zapomnimy, to tak jakbyśmy zapomnieli o sobie samych. Zapuszczajmy więc korzenie!

.

EkoEksperymentarium

Klasa IVb zrealizowała w roku szkolnym 2020/2021 program EkoEksperymentarium pod patronatem Ministra Klimatu i Środowiska. Dzięki temu otrzymała dyplom Ekoklasy oraz zdobyła umiejętność Mistrza Ekologii. Celem projektu było m.in. rozwijanie dobrych praktyk ekologicznych u dzieci. Uczniowie dzięki wizytom w wirtualnym domu i łamigłówkom, ukrytym w jego pokojach łatwo zrozumieli, jak wielkie znaczenie dla środowiska ma zmiana drobnych nawyków. Podczas zajęć koła ekologiczno – przyrodniczego uczniowie pracując samodzielnie lub w parach odwiedzili pomieszczenia w rodzinie Łaskotków, która starała się działać dla dobra Planety. Romek w łazience opowiadał o tym, jak nie marnować wody, a tata Karol zapraszał do kuchni, gdzie opowiadał jak mądrze kupować, sprzątać i segregować. Mama Karolina uczyła w salonie, jak rozsądnie korzystać z prądu i ciepła, aby zmniejszyć efekt cieplarniany, a tym samym oszczędzić pieniądze. Uczniowie wybierali pokój zagadek, rozwiązywali kolejne zadania i zdobywali punkty. Projekt cały czas jest rozbudowywany, a uczniowie klasy IVb będą pokonywali jego kolejne poziomy.

M. Ciupak

.

Szkoła w Stróży inspiruje do bycia EKO – 10 wyzwań ekologicznych z TIK

Od września 2021 r. uczniowie klasy 4b biorą udział w innowacji „Inspirujemy do bycia EKO – 10 wyzwań ekologicznych z TIK”. Jest to całoroczna akcja realizowana w wielu szkołach całej Polski –

Koordynatorem ogólnopolskim jest p. Katarzyna Skolimowska – doradca metodyczny ŁCDNIKP, a koordynatorem szkolnym jest nauczyciel geografii p. Marta Ciupak.

Głównym celem innowacji jest wzbogacenie wiedzy i rozwijanie umiejętności uczniów w obszarze treści ekologicznych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych. Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie innowacji https://inspirujemydobyciaeko.wordpress.com/2021/11/29/szkola-w-strozy/

Co miesiąc uczniowie wykonają jedno, za każdym razem inne, zadanie ekologiczne, które zostanie stworzone i zaprezentowane przy pomocy różnych narzędzi informatycznych.

Odpowiemy m.in na pytania:

  1. Jak prawidłowo segregować śmieci?
  2. W jaki sposób ograniczyć używanie plastiku?
  3. Jak oszczędzać wodę?
  4. Dlaczego warto pić kranówkę?
  5. Jak nie marnować jedzenia?
  6. Co robić z niepotrzebnymi lub zepsutymi rzeczami?
  7. Co to jest ślad węglowy i jak go zmniejszyć?
  8. Skąd się bierze smog i jak temu zaradzić?

Zakończeniem wspólnego projektu będzie festiwal „Nasz głos w obronie środowiska”, podczas którego reprezentanci każdej ze szkół uczestniczących w innowacji, będą mogli wygłosić swoje wystąpienie podczas wspólnego seminarium naukowego.

Padlet stworzony przez p. Martę Ciupak na potrzeby prezentacji prac uczniów, które są potwierdzeniem zrealizowanych zadań.

https://padlet.com/martynka200200/jfhee138xmrw836v

M.Ciupak

.

Uczniowie w ramach zajęć na świetlicy szkolnej realizują program edukacyjny „ Filtrujemy dla Bałtyku”.

Czego potrzebuje nasza planeta, w tym Bałtyk?

MNIEJ śladów naszej obecności – czyli mniej śmieci. 

Oszczędź Bałtyk i filtruj swoje potrzeby: nie kupuj zbędnych produktów w plastiku (np. wody), noś swoje torby, filtruj wodę kranową, generuj jak najmniej odpadów!

 

Projekt „GLEBA”

Gleba to cienka, zewnętrzna warstwa pokrywająca niemal całą powierzchnię kuli ziemskiej. Ukształtowana została w wyniku procesów glebotwórczych ze zwietrzeliny skalnej w wyniku wietrzenia, czyli długotrwałego oddziaływania: – wody, – powietrza, – zmiennej temperatury, – mikroorganizmów. W ramach omawianego na lekcji geografii tematu gleb w Polsce, uczniowie wykonali profile glebowe, czyli jej pionowe przekroje. Do ich tworzenia użyli różnych produktów jakie mogli znaleźć w kuchni lub ogrodzie. Efekty  pracy można podziwiać na dołączonych kilku zdjęciach. Wszystkim uczniom gratuluję kreatywności i pomysłowości.

M.Ciupak

.

Dokarmiamy ptaki

Zima to bardzo trudny czas dla ptaków. Wielu z nich nie uda się przetrwać ciężkich zimowych warunków bez naszej pomocy. Bez wsparcia ludzi, mniej doświadczone, stare bądź osłabione ptaki mają nikłe szanse na przeżycie. Choć śnieżna i mroźna zima jeszcze nie nadeszła, to i tak uczniowie klasy IVb zainteresowali się bardzo ważnym tematem, jakim jest dokarmianie ptaków zimą. Wszyscy przynieśli coś dla naszych skrzydlatych przyjaciół i sami wykonali karmniki wykorzystując do tego celu plastikowe butelki o różnych kształtach. Na zajęciach z wychowawcą przygotowali odpowiednie menu,  a następnie całą gromadą porozwieszali na drzewach wokół szkoły pokarm dla zimujących w Polsce ptaków. W szkolnym ogrodzie zawisły  tzw. zimowe kule tzn. zalane roztopionym tłuszczem nasiona i orzechy – przysmak wielu ptaków między innymi sikorek.

Dokarmianie ptaków zimą to przykład aktywnej ochrony przyrody, którą warto praktykować.

Każdy uczeń, który chciałby włączyć się w akcję dokarmiania ptaków może przynieść kule tłuszczowe, nasiona niesolonego słonecznika, konopi, maku, prosa, pszenicy, owsa oraz pestki dyni czy ogórka i uzupełnić karmniki, aby nie zabrakło pożywienia dla żadnego głodnego ptaka.

M.Ciupak

 

Światowy Dzień Wody

22 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Wody. Wszystkie wzmianki o oszczędzaniu wody, to okazja do podnoszenia świadomości społecznej uczniów na temat wyzwań, jakie stoją przed światem w zakresie dostępności do wody.

W naszej szkole już od miesiąca września, w każdej łazience szkolnej przy kranach, zostały nalepione kropelki wody z hasłami przypominającymi o jej oszczędzaniu.

Podczas nauki zdalnej, obejrzeliśmy także kilka krótkich filmików, opowiadających jak ważną rolę w życiu pełni woda i jak należy o nią dbać.

Podsumowaniem wszystkich przedsięwzięć związanych z oszczędzaniem wody, była gazetka alertowa, która powstała na dolnym korytarzu. Po powrocie do szkoły, powstał krótki filmik o tematyce oszczędzania wody przez uczniów w szkole.

 

Ogród na parapecie

Uczniowie klasy III a założyli własny ogród na parapecie, w którym hodowali rzeżuchę.

Przedświąteczne sianie owsa i rzeżuchy w klasie IIa

 

JESIENNE DZIEŁO SZTUKI

Uczniowie ze świetlicy szkolnej wzięli udział w powiatowym konkursie, ekologicznym. Zadaniem uczniów było wykonanie kompozycji z materiałów jesiennych: szyszek, kasztanów, suszonych kwiatów, żołędzi itp. W konkursie wzięło udział 15 uczniów z naszej szkoły. Naszym sukcesem było uzyskanie II miejsca w kategorii ,,prace zbiorowe” i III miejsca w kategorii uczniowie klas
1-3. Zwycięscy uzyskali dyplomy i nagrody książkowe o tematyce ekologicznej.

Magdalena Bartosik

 

KONKURS NA ROBOTA WYKONANEGO Z MATERIŁÓW NADAJĄCYCH SIĘ DO RECYKLINGU

W ramach akcji ,,Sprzątania Świata” wrzesień/październik 2021 uczniowie uczęszczający na świetlicę szkolną wzięli udział w konkursie powiatowym, który polegał na wykonaniu robota z materiałów nadających się do recyklingu.

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Wykonano 10 robotów m.in. z plastikowych butelek, korków, papierów, folii, baterii, śrub, nakrętek, kartonów papierowych, pudełek itp. Pomysły były bardzo różne. Dzieła można było podziwiać na świetlicy szkolnej.

Nasze wysiłki zostały docenione przez komisję konkursową, która skrupulatnie oceniając prace przyznała nam II miejsce w powiecie! 🙂

W ramach nagrody otrzymaliśmy zegar z odgłosami śpiewów ptasich, które umilają nam czas spędzany w świetlicy szkolnej. Dodatkowo zyskaliśmy cenną literaturę o tematyce ekologicznej.

Magdalena Bartosik

 

Eko-Marzanna

Uczniowie przebywający na świetlicy szkolnej wzięli udział w projekcie, którego celem było przygotowanie Marzanny z odpadów. Następnie materiały, z których wykonaliśmy Królową Zimy, zostały posegregowane. Papier do niebieskiego worka, plastik i materiały z tworzywa sztucznego do żółtego worka, szkło do zielonego worka, a śmieci biodegradowalne do worka brązowego.

Magdalena Bartosik

 

Wiosenne sianie

        Jak co roku na wiosną rozpoczynamy wiosenne porządki oraz siejemy nowalijki. Uczniowie z grup świetlicowych przygotowali pojemniki z ziemią i posiali: szczypiorek, rzodkiewkę, fasolę, koperek, sałatę itp. Nasze doniczki zostały opatrzone tabliczkami
z odpowiednimi oznaczeniami. Będziemy je systematycznie podlewać i czekać aż wykiełkują.

Joanna Kotuła, Magdalena Bartosik

4 marca odbyły się zajęcia przeprowadzone w ramach Alertu Ekologicznego pt. „Od nasionka do sadzonki”

 

Lapbook „Azja – kontynent rekordów i kontrastów”

Azja to dość egzotyczna część świata. Kultura Dalekiego Wschodu jest dla nas często dziwna i niezrozumiała, a jednak spośród wszystkich regionów na świecie to właśnie tutaj zamieszkuje najwięcej ludzi. Klasa VIIIb zaprasza do wspólnego odkrywania Azji, jej bogactwa i różnorodności. Na lekcjach geografii zapoznawali się z jej geografią, przyrodą, kulturą, po trosze też z historią. Uczniowie uczyli się poszanowania i tolerancji dla odmienności innych ludzi i kultur oraz rozbudzali swoje zainteresowania życiem przyrodniczym na największym kontynencie świata. Realizacja treści wynikających z projektu zakładała powtórzenie, utrwalenie oraz zainteresowanie tym fascynującym kontynentem.

M. Ciupak

 

Akcja sprzątania

Mam na imię Zuzia. Jestem uczennicą 8 klasy Szkoły Podstawowej w Stróży. Mam 14 lat. W naszej szkole duży nacisk kładzie się na kształtowanie właściwych postaw proekologicznych. Nauczyciele na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych oraz imprezach wpajają nam poszanowanie środowiska, jego ochronę, przekazanie następnym pokoleniom w stanie niezmienionym.

Będąc na spacerach w moim ulubionym terenie- okolice stawów w Stróży, zaobserwowałam duże ilości odpadków. Szpeciły one krajobraz, mogły się przyczynić do zatrucia wód a tym samym do zagłady ryb oraz innych zwierząt. Postanowiłam zareagować. O swoim pomyśle poinformowałam nauczycieli biologii, geografii oraz panią dyrektor Annę Myszak. Nauczyciele pochwalili mój pomysł. Również wśród rówieśników zyskał on aplauz. Nastąpiła faza realizacji. Potrzebowaliśmy worków na śmieci oraz środków ochrony osobistej – rękawiczek. Wiele terenów potrzebuje naszej pomocy ale skupiliśmy się na najatrakcyjniejszych terenach naszej gminy – Kaplica Zamojskich oraz jej otoczenie. Dnia 5 maja 2022r. w godzinach południowych w promieniach wiosennego słońca grupka entuzjastów(klasa 4B oraz 8A) zabrała 8 pełnych worków z odpadami. Do akcji włączyli się również szóstoklasiści sprzątając okolice sklepu w Stróży.

Akcja pokazała brak troski mieszkańców o powierzone sobie dobro. Ludzie nie dbają o swoje najbliższe otoczenie. Udział w akcji stał się dla mnie źródłem satysfakcji. Oddałam Matce Ziemi cząstkę swojego  dziecięcego serca.  Zbiórka śmieci, segregacja i ich recykling to przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Swoją postawą przyczyniłam się do zachowania nieodnawialnych zasobów i naturalnych siedlisk, co gwarantuje przetrwanie gatunków i zachowanie różnorodności biologicznej.

Zuzanna K. 8a Joanna K.

 
Dzień Ziemi AD 2022

W naszej szkole Dzień Ziemi obchodziliśmy 26.04.2022 r. Hasłem tegorocznych obchodów Dnia Ziemi było hasło: ,,DZIAŁANIA NA RZECZ KLIMATU”. Obchody Dnia Ziemi przygotowali członkowie Koła Biologicznego oraz wychowankowie świetlicy.

Całość działań przebiegała pod opieką nauczycieli świetlicy. Scenografia: Edyta P., Joanna K. Pomoc w dekoracji: pani Jola W., panowie Piotr i Wiesław, Kacper J. Oprawę muzyczną przygotował p. Andrzej W. oraz zespół wokalny klas IV. Spotkanie poprowadzili młodzi ekolodzy: Julia i Dominik. 

,,O poważnych sprawach na wesoło”. Wychowankowie świetlicy zaprezentowali spektakl ,,Jaś i Małgosia”. Oliwka i Klaudia wcieliły się w rolę dietetyczek i opowiedziały o wpływie  słodyczy na ludzkie zdrowie. 

W spotkaniu udział wzięli: Wójt Gminy Kraśnik pan Mirosław Chapski, pani Barbara Zielińska z Nadleśnictwa Kraśnik. Goście opowiedzieli o ,,Działaniach swoich instytucji na rzecz klimatu.”

Uczestnicząca w spotkaniu pani dyrektor Anna Myszak oraz zaproszeni goście wręczyli nagrody uczestnikom konkursu ,,Ekoprojekty”

W obchodach Dnia Ziemi uczestniczyli goście z Rumunii uczestniczący w programie ,,ERASMUS”

Obchody Dnia Ziemi podniosły świadomość ekologiczną uczestników, zainspirowały do ,,działań na rzecz klimatu”

Joanna Kotuła

 
Konkurs- Ziemia nasza planeta
20 kwietnia w ramach obchodów Dnia Ziemi świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny pod tytułem „Ziemia nasza planeta”.
Zwycięzcy konkursu otrzymali dyplomy oraz drobne upominki.
 
 
Ciekawe miejsca naszej okolicy

W ramach lekcji geografii uczniowie klas VII wykonali w grupach foldery informacyjne na których przedstawili ciekawe i atrakcyjne miejsca swojego regionu. Najchętniej uczniowie prezentowali nasze stawy, źródełka, Zalew w Kraśniku, park Jana Pawła II, a nawet Porytowe Wzgórze.

M. Ciupak

WIADOMOŚCI – Eko-express
Realizując założenia Alertu Ekologiczno-Zdrowotnego uczniowie podjęli się nagrania scenek ekologicznych czyli „WIADOMOŚCI Eko-express”. Poprzez te nagrania chcemy przekazać najważniejsze problemy naszego środowiska i wskazać ich proste rozwiązania.
 
Zachęcamy do obejrzenia:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odwiedźcie nas:

Napiszcie do nas:

marzec 2024
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031