Home » Działania prozdrowotne

Działania prozdrowotne

Aktywność fizyczna

Prawidłowa praca przy komputerze

Filmik klasy 4a dotyczący prawidłowych zachowań pracy przy komputerze, zrealizowany w ramach Alertu Ekologiczno-Zdrowotnego z wychowawcą klasy p. A. Mirosław.

„Potrafię udzielać pomocy”

Potrafię udzielać pomocy- to pod tym hasłem odbywają się prowadzone w naszej szkole zajęcia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Na przełomie lutego i marca zakończył się pierwszy etap kursu oraz odbył się konkurs podsumowujący przeprowadzone zajęcia. Uczniowie klasy VIa przez kolejne tygodnie pierwszego semestru uczestniczyli w szkoleniu w trakcie którego nabyli podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu Pierwszej Pomocy Przedmedycznej. Po zrealizowaniu kursu wszyscy jego uczestnicy rywalizowali między sobą o tytuł „Najlepszego Ratownika klasy VIa. W wyniku przeprowadzonego konkursu tytuł ten zdobyła Julia Kasperek.

Łukasz Kiełb

Wiadomości z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej przekazywane są również uczniom podczas zajęć Edukacji dla Bezpieczeństwa. Podsumowaniem tak zdobytej wiedzy są filmy edukacyjne tworzone przez uczniów klas ósmych. Oto jeden z nich:

Higiena spożywania posiłków

W dniu  24 marca 2022 roku, pani Elżbieta Biała przeprowadziła w klasie 1B akcję prozdrowotną. Efektem akcji i działań uczniów  jest  gazetka pt. „Higiena spożywania posiłków”.

Akcja prozdrowotna: Szkodliwość spożywania alkoholu

Alkohol działa szkodliwie na niemal wszystkie tkanki i narządy. U osób uzależnionych od alkoholu stopień uszkodzenia poszczególnych organów zależy od wielu czynników, takich jak ilość czy rodzaj spożywanego alkoholu. Należy brać także pod uwagę styl picia czy po prostu indywidualne uwarunkowania osoby uzależnionej. Jakie szkody zdrowotne występują najczęściej? Na te i wiele innych pytań odpowiadaliśmy podczas akcji prozdrowotnej zorganizowanej w klasie 8A na lekcji chemii  w dniu 05 kwietnia. Uczniowie przygotowali informacje o szkodliwości spożywania alkoholu w formie plakatów. Każdy przedstawiał zgromadzone informacje i ciekawostki. Uczniów szczególnie zainteresowała choroba FAS, o której wcześniej nie wiedzieli.

Beata Latos

Uczniowie klasy 8A w ramach działań prozdrowotnych przygotowali i przeprowadzili  w dniu 01.04.2022 roku akcję na temat: Szkodliwość picia alkoholu. Jeden z uczniów przygotował  i przedstawił film:
Następnie uczniowie przedstawili przygotowane plakaty i wykonali gazetkę.

Opracowanie: Beata Latos

Akcja prozdrowotna: Profilaktyka HIV/AIDS

Dnia 11 kwietnia 2022 roku klasa 8 B z wychowawcą p. Tomaszem Kamińskim przeprowadziła akcję zdrowotną w ramach Alertu Ekologicznego. Celem akcji było uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z chorobą AIDS i wirusem HIV, oraz omówienie skutków tej choroby. Klasa obejrzała film i prezentację multimedialną przygotowaną przez uczniów. Następne każdy uczeń aktywnie uczestniczył w przygotowaniu plakatu z zastosowaniem zdobytej wiedzy. Uczniowie naszej klasy zgodnie stwierdzili, że wcześniej nie był im znany temat choroby AIDS i wirusa HIV, a akcja, która została przeprowadzona uświadomiła młodzieży zagrożenia związane z tą chorobą. Na długo zapamiętają tą lekcję.

Pan Tomasz Kamiński, Marta Biegaj

PROFILAKTYKA   AIDS  i  HIV

Dnia 28 kwietnia klasa 8c wykonała plakat poświęcony profilaktyce AIDS i HIV.  Uczniowie  wcześniej ustalili jak będzie on wyglądał, co zawierał. Następnie przynieśli potrzebne materiały żeby wspólnie zrobić  plakat. Dwóch chętnych chłopców korzystając z zasobów Internetu napisało referat, który zaprezentowało grupie. Podczas pracy uczniowie wraz z nauczycielem  dyskutowali  nad tym jak ważnym  tematem jest profilaktyka AIDS i HIV.

Akcja prozdrowotna klasa I A: RĘCE MYJEMY I ZDROWE KANAPKI JEMY

W dniu 5 kwietnia klasa I a brała udział w zajęciach propagujących zdrowe odżywianie oraz higienę przygotowywania i spożywania posiłków. Zajęcia składały się z dwóch części. W pierwszej części uczniowie układali hasła z rozsypanki wyrazowej na temat higieny przygotowywania i spożywania posiłku. Następnie odczytywali te zdania . W drugiej części w działaniach praktycznych (robienie zdrowych kanapek) uczniowie zastosowali ułożone hasła. Dzieci przy robieniu kanapek kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywność, wyobraźnię oraz dbałość o higienę podczas sporządzania posiłków. Praca przyniosła wszystkim wiele radości. Zajęcia były “bardzo smaczne”.

Kanapki robione przez uczniów klasy 2b

Opracowanie: Katarzyna Pytlak

Akcja prozdrowotna kl. VB:  „Higiena jamy ustnej”

W dniu 6 maja uczniowie klasy 5b zapoznali się na zajęciach z wychowawcą z zagadnieniami dotyczącymi „Higieny jamy ustnej”. Uczniowie zostali zapoznani z prezentacją dotyczącą dbania o jamę ustną oraz obejrzeli film, który przedstawiał jak szczotkować zęby, język oraz czego używać do ochrony jamy ustnej.

K. Kasperek

HIGIENA OSOBISTA DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW

W dniu 4 kwietnia 2022roku uczniowie klasy 7a uczestniczyli w lekcji na którą wychowawca zaprosił panią Urszulę Maszewską – pielęgniarkę szkolną. Lekcja miała na celu przypomnienie podstawowych zasad higieny osobistej. Zajęcia odbyły się w dwóch grupach. W pierwsza część dotyczyła higieny chłopców natomiast w druga – higieny dziewczyn. Pani pielęgniarka zapoznała, a raczej przypomniała jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas dojrzewani ze szczególnym uwzględnieniem zmian tak zwanych problematycznych. Zmiany te są naturalne i trzeba je zaakceptować. Pani Ula przedstawiła młodzieży jakie nawyki należy w sobie wyrobić, aby problemy z higieną  osobistą w wieku dojrzewania przestały być kłopotliwe. Na zakończenie spotkania dziewczęta otrzymały mały upominek od pani Uli.

Wychowawca Aldona Rybak

Akcja prozdrowotna: Zasady zdrowego odżywiania się. Dzienny jadłospis.

W dniu 7 kwietnia br. na godzinie wychowawczej uczniowie klasy 4a utrwalili sobie wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania. Po przeanalizowaniu 10 najważniejszych zasad zdrowego odżywiania przyszła kolej na wykorzystanie wiedzy w praktyce. Uczniowie w 4 grupach wykonali piramidę żywienia oraz ułożyli przykładowe jadłospisy stosując wszystkie poznane dotąd zasady zdrowego odżywiania.

Wychowawca: Aneta Mirosław

Akcja prozdrowotna: Sprawdź, co jesz. Składniki pokarmowe kontra dodatki do żywności.

W ramach działań Alertu Ekologiczno-Zdrowotnego, klasa 6b postanowiła sprawdzić, czy produkty, które często spożywamy, są bezpieczne dla naszego zdrowia. Zaczęliśmy od podstaw, czyli teorii. Obejrzeliśmy dwie prezentacje, z których dowiedzieliśmy się o wpływie dodatków na produkty żywnościowe i oddziaływaniu najczęściej występujących konserwantów na nasze organizmy. Potem nadszedł czas na praktykę, czyli sprawdzanie składu popularnych produktów i wspólne decyzje, które z nich, jako najbardziej szkodliwe, powinny trafić do kosza. Co było warte zapamiętania? Zawsze na pierwszym miejscu stawiajmy naturalność i starajmy się przygotowywać posiłki od podstaw. Jeśli już sięgajmy po gotowe produkty, to róbmy to z głową i zwracajmy uwagę na skład. Im krótsza lista składu produktu spożywczego, tym zdrowiej. Zdecydowane lepiej jednak bazować na świeżych produktach niż na tych, wzbogaconych o konserwanty.

Opracowanie: Kamila Berdys

Akcja prozdrowotna: Choroby układu nerwowego

11.04.2022 w klasie 7 B w ramach Alertu Ekologiczno- Zdrowotnego, odbyła się akcja zdrowotna dotycząca chorób układu nerwowego. Uczniowie przygotowali wiadomości o wybranych chorobach w formie plakatów. Następnie każdy uczeń prezentował pracę, zapoznając kolegów z wybraną chorobą. Plakaty przygotowane zostały na temat: choroby Alzheimera, depresji, choroby Parkinsona, migreny, stwardnienia rozsianego. Uczniowie wykazali się kreatywnością oraz wyczerpująco przedstawili temat. Prace były bardzo ciekawe, kolorowe i zróżnicowane. Dzięki uczniowie poszerzyli wiedzę na temat występujących w społeczeństwie chorób związanych z układem nerwowym.

Opracowanie: Beata Latos

„Bieg po zdrowie”

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej „Bieg po zdrowie”, skierowanego do uczniów klas IV szkół podstawowych. Głównym celem programu jest opóźnienie lub zapobieżenie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży oraz pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego. Istotnym celem realizowanej edukacji prozdrowotnej jest zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów. Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane są za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podczas cyklu zajęć dzieci przeprowadzają wywiady z osobami niepalącymi, liczą koszty jakie generuje palenie papierosów, pracują w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów lub tworzą komiks z bohaterami programu. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności. Uczniowie są zachęcani do aktywnego udziału poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń, spostrzeżeń, refleksji czy pomysłów. Aktywny udział sprzyja identyfikowaniu się z omawianą tematyką i motywuje do tego, aby zdobytą wiedzę i umiejętności stosować w codziennym życiu.

M. Ciupak