Home » Uncategorized » Zielona szkoła 2023

Zielona szkoła 2023

Zielona szkoła to wydarzenie, na które uczniowie czekają już od pierwszych dni września. Dzięki takim wyjazdom zdobywają oni wiedzę poprzez doświadczenie, obserwację natury, a także hartują ducha przetrwania w różnych sytuacjach. Aby tradycji stało się zadość również w tym roku uczniowie klas 3 ze Szkoły Podstawowej im. ks. Stanisława Zielińskiego  w Stróży  dzięki staraniom Pani Ewy Kret mogli się cieszyć z wyjazdu na Zieloną Szkołę.

02 października przywitał nas piękną i słoneczną pogodą. Był to pierwszy dzień wyjazdu na Zieloną Szkołę. Z uśmiechem na twarzy wyruszyliśmy w Góry Świętokrzyskie. Są one idealne na piesze wyprawy nie tylko ze względu na położenie, ale także na bogactwo natury, wielu cennych zabytków i skarbów. Pod czujnym okiem p. Ewy Kret, Katarzyny Pytlak i Magdaleny Janduły uczniowie naszej społeczności szkolnej wspięli się na Święty Krzyż – symbol Gór Świętokrzyskich położony na Łysej Górze. Tam p. Piotr Giszczak zapoznał nas z historią Klasztoru Benedyktynów. Kolejnym przystankiem  wyprawy były ruiny zamku w Chęcinach. Po tak atrakcyjnym dniu dotarliśmy do Ośrodka Wypoczynkowego Jodełka. I tu czekała nas kolejna niespodzianka, bowiem ośrodek otoczony jest pięknym lasem sosnowym, a na jego terenie znajduje się wiele atrakcji dla dzieci i młodzieży: boisko do gry w piłkę nożną, plac zabaw, miejsce na ognisko i wspólne biesiadowanie. Ostatnim punktem programu było pieczenie kiełbasek oraz śpiewanie piosenek. Po dniu pełnym wrażeń wszyscy udaliśmy się do swoich pokoi na odpoczynek.

Drugi dzień pobytu okazał się równie atrakcyjny i emocjonujący. Po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy kolejnym szlakiem Gór Świętokrzyskich. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od wsi Świętej Katarzyny, gdzie znajduje się klasztor Bernardynek. W pobliżu szlaku wiodącego na Łysicę podziwialiśmy kapliczkę, na której widnieje wydrapany w tynku podpis S. Żeromskiegooraz źródełko św. Franciszka. Podziwiając piękno Świętokrzyskiego Parku Narodowego w pocie czoła zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę, potocznie zwany Górą Świętej Katarzyny.  Ma on 614 m n.p.m. i  znajduje się w zachodniej części Łysogór. Nie zabrakło również zajęć z „Kuchcikowa”, podczas których wspólnie przygotowaliśmy pyszną kolację. Ten dzień również zakończył się wspólnym śpiewem oraz „zieloną nocą”.

Trzeci, a zarazem ostatni dzień zielonej szkoły był również pełen niespodzianek. Odwiedziliśmy największy Park Miniatur i Rozrywki w Polsce – Sabat Krajno. Podczas naszej wizyty skoncentrowaliśmy się głównie na Alei Miniatur, która robiła spore wrażenie nie tylko na dzieciach, ale również na dorosłych. Park w swoim zbiorze posiada 42 miniatury najsłynniejszych miejsc na świecie. W jednym momencie mieliśmy okazję podziwiać  Krzywą Wieżę w Pizie, Coloseum, Wieżę Eiffla, Operę w Sidney ,Fontannę Di Trevi, Łuk Triumfalny, Taj Mahal, Statuę Wolności, Biały Dom, Big Ben, Akropol, Piramidę Cheopsa i wiele innych dzieł światowej architektury. W parku znajdują się również jedyne w Europie miniatury nieistniejących już wież World Trade Center. Poza przepięknymi miniaturami światowej architektury podziwialiśmy również dzieła Matki Natury takie jak Wulkan Etna czy Wodospad Niagara. Zmęczeni, ale w radosnym nastroju wyruszyliśmy w drogę powrotną. Był to niezwykły wyjazd, który owocował w nowe doświadczenia i umiejętności, a także poszerzył naszą wiedzę na temat niezwykle pięknego pasma górskiego jakim są Góry Świętokrzyskie.